עריכת דרשה מטקסט מתומלל

מקור:

היום אני רוצה לדבר על נושא שנקרא קבלת תוכחה כמה אדם צריך לדעת לקבל את התוכחה שהאחר לפעמים מעיר לו על דברים מסוימים שהוא עשה ביום יום ולפקוח יותר את העיניים על הדברים הללו לפעמים הדברים מתבטאים בין שכנים בזריקת הזבל בין אחים לאחיות זה טבעי והרבה זה בין בעל לאישה זה דברים שפוקדים אותנו ביום יום וגם בין עובד מעביד לזה מפריע משהו יש אחד שיודע לקבל ולהפנים זה אדם שיש לו ענווה תדעו לכם מי שגאוותן לא יכול לקבל תוכחה נקודה מי אתה שתגיד לי מה לא בסדר אצלי מי אני צריך להיות אליהו הנביא מי אני צריך להיות בשביל להגיד לך שמשהו מפריע לי הוא רוצה לומר אתה לא כזה קטן ואני לא רואה אותך ואתה כזה אפס מה הקטע יש פה מישהו שניזוק ממך רבותי אתה צריך לרקוד על זה שבזכותו לא יענישו אותך בשמים על זה אני עדיין לא מדבר על תוכחה רוחנית אני מדבר על תוכחה של היום יום מה פתאום זה לא אני או שיש כאלה המזגן שלך מפריע לי כן יש לך עין צרה על המזגן שלי מה עין צרה מה הקשר אנשים עושים סיפור מכל דבר הלו מישהו אמר לך היום אני פותר לך את הבעיה צרתך זה צרתי תחשוב שאתה במקומו ואהבת לרעך כמוך מה זה כמוך כמו שאתה מרגיש את זה תרגיש את זה על החבר שלך לא היה מפריע לי אז לך אם היה מפריע כן היית מתלונן למה צריך לריב למה אדם לא יודע להתבונן רבותי אנשים מתווכחים על שטויות אמר לך מילה תקבל אותה סע אתם יודעים מה זה גאוותן אדם שלא מקבל דברים מהאחר הגמרא אומרת שמי שגאוותן אפילו אנשי ביתו לא מסוגלים לסבול אותו גאוותן זה אחד שמנותק מכולם הוא אני ואפסי עוד אתם יודעים מה זה אני ואין אף אחד יותר ראיתי תראו איזה מילים מבהיל אומר ר' מאיר מפרמישלאן הוא אומר ככה תראו איזה יופי דוד המלך אומר בתהילים גבה עיניים ורחב לבב אותו לא אוכל מה זה גבה עיניים אדם גאוותן גבה עיניים זה גאוותן הגמרא בערכין טו אומרת על תקרי אותו אלא איתו אומר הקב"ה אני לא יכול לדור בעולם אחד איתו אתם יודעים מה זה עולם אחד אומר הקב"ה או אני או הוא מה נראה לכם מי ישאר מה נראה לכם שהקב"ה ילך הקב"ה מעיף אותו רבותי שמעו איזה יופי אומר אתה יודע מה זה תעשה חשבון גבה עיניים מה זה גבה עיניים אורך ורחב לבב זה רוחב מה יצא לנו אורך ורוחב שתי וערב צלב אומר איפה שיש צלב הקב"ה לא נמצא זה צלב הקב"ה לא יכול להיות ליד ע"ז כל אחד מאתנו צריך לדעת רבותי אני מישהו אמר לך אמת קבל את האמת ממי שאמרה לא משנה ילד קטן אמר לך משהו תקבל את זה

 

ערוך:

 

קבלת תוכחה וביקורת

קבלת תוכחה
במאמר זה נעסוק בנושא הנוגע לכל אחד מאתנו באופן יומיומי, קבלת ביקורת. כל אדם נתקל בביקורת כמעט מדי יום. אם זה המעביד שמתח עליו ביקורת, אם אשתו העירה לו הערה, או שכן בבניין אמר לו דבר תוכחה.

כדאי לדעת וללמוד כיצד להתמודד עם ביקורת ולקבל תוכחה. אדם שירכוש את היכולת לקבל תוכחה, יהיו בידיו כלים להשתנות ולהשתפר. אדם כזה יצליח להתקדם בחיים.

ראשית יש לדעת, כי היכולת לקבל ביקורת תלויה יותר מכל במידת הענווה. אדם שניחן במידת הענווה ידע לקבל ולהפנים דברי ביקורת. הוא יהיה מסוגל לדון בביקורת עצמה ולהתייחס אליה בצורה עניינית. לעומת זאת, טיפוס יהיר וגאוותן לעולם לא יקבל תוכחה. בעלי גאווה אינם מסוגלים לשמוע תוכחה. הם דוחים מיד כל מילת ביקורת שנאמרת להם, א   ו אפילו מטיחים ביקורת חוזרת במי שהוכיח אותם.

כשמעירים לבעל גאווה הערה, הוא יחפש את הפגמים במעביר הביקורת. אם למשל יעירו לו שהמזגן שלו מטפטף לתוך המרפסת של השכן, הוא לא יקבל את ההערה, אלא יאמר משהו כמו "למה יש לך עין צרה? בטח אתה מקנא בי שיש לי מזגן". במקום לתקן את המזגן, הוא ינסה לתקן את השכן…

בעל גאווה נוטה להתייחס למעביר הביקורת לגופו של אדם במקום להתמודד עם האמת שנאמרה לו. הוא חש כי מותח הביקורת מתחרה עמו על מקומו ואומר לו בליבו "מי אתה שתעביר עלי ביקורת?". בתת המודע הוא סבור שאם 'יקטין' את מעביר הביקורת, יקטין כביכול את הביקורת עצמה.

בעלי גאווה עשויים להתווכח ולהתכתש על זוטות. הגמרא בבבא בתרא צ"ח ע"א אומרת שאפילו אנשי ביתו של הגאוותן לא מסוגלים לסבול אותו. הגאוותן הוא אדם אטום ומנותק, הוא רואה רק את עצמו וחי במעין בועה, בתחושת "אני ואפסי עוד".

 

הרווח כולו שלך
אדם לא רואה את נגעי עצמו. בכל הקשור אליו עצמו, אל אישיותו, מעלותיו וחסרונותיו, הרי הוא משוחד ונוגע בדבר. הוא יכול לחשוב שהוא צדיק גמור הנוהג תמיד כראוי, וכלל לא להבחין בנקודות החולשה שלו. דווקא מבט בלתי נגוע של מישהו מבחוץ יכול לעורר את תשומת ליבו לנקודות הדורשות תיקון ושינוי.

כאשר אֵי מי אומר לך ביקורת, הוא מעורר את תשומת ליבך לנקודות שבהן אתה יכול וצריך להשתפר כדי להיות אדם טוב יותר. אדם חכם צריך לשמוח ולרקוד עם כל ביקורת. ודאי וודאי אם מדובר בתוכחה בעניינים רוחניים, אבל אפילו כשמדובר על תוכחה בעניינים ארציים ופשוטים. מי שלא יודע לקבל ביקורת, איך יתקדם בחיים? כיצד ידע במה עליו להשתנות?

מי שקשוב לדברי ביקורת ונכון לשמוע תוכחה גם אם אינה ערבה לאזניו, הוא הראשון שירוויח מכך. מעביר הביקורת יוכל להמשיך לחיות גם אם לא תשנה את דרכיך. אבל אם תקשיב לדבריו ותחשוב איך ליישמם, הרווח יהיה כולו שלך.

ישנם מפעלים גדולים שמעסיקים מבקר בשכר. אדם שכל תפקידו הוא להצביע על בעיות ופגמים על מנת לייעל תהליכים. אז אם קיבלת דבר תוכחה בחינם, מישהו הצביע על דבר מה שאתה יכול להתקדם בו, לא חבל להפסיד את ההזדמנות בגלל קצת אגו אישי?

 

ואהבת לרעך כמוך – סוד קבלת התוכחה
התורה הקדושה מלמדת אותנו את הסוד של קבלת התוכחה. "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט יח).

אם מישהו הוכיח אותך על דבר מה או העיר לך הערה, 'תיכנס לתוך הנעליים שלו', תנסה להבין את המקום שלו, לחוש מה הוא מרגיש. זהו היסוד הטמון בדברי הפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. בדיוק כמו שאתה לא היית רוצה שהמזגן של השכן יטפטף לתוך המרפסת שלך, כך תבין את השכן שלא רוצה שהמזגן שלך יטפטף לתוך המרפסת שלו.

מי שינהג לפי כלל זה, וינסה תמיד להיכנס לנעלי הזולת ולהתבונן מהי ההרגשה של השני, לעולם לא יריב עם אף אחד. הוא יוכל לחיות בשלום ובאחווה עם כולם, הכל יאהבו אותו וירצו בקרבתו.

דוד המלך אומר בתהילים: "גבה עיניים ורחב לבב אותו לא אוכל" (תהילים קא ה). 'גבה עיניים' פירושו אדם בעל גאווה. ומבארת הגמרא "אל תקרי אותו לא אוכל, אלא איתו לא אוכל" (ערכין טו ע"ב), כלומר, הקב"ה אומר על הגאוותן "אין אני והוא יכולין לדור בעולם". הקב"ה אומר: אני לא אדור יחד עם בעל הגאווה בעולם אחד, או אני או הוא. והדברים מבהילים!

על פסוק זה "גבה עיניים ורחב לבב אותו לא אוכל", אמר הצדיק ר' מאיר מפרמישלאן זצוק"ל רעיון נפלא. 'גבה עיניים' – זה אורך (גובה). ו'רחב לבב' זה רוחב. אם נעמיד קו לאורך יחד עם קו לרוחב, תצא צורת שתי וערב. נמצא שהגאווה היא כמו צלב, כמו עבודה זרה רחמנא ליצלן. לכן, הקב"ה לא שוכן במקום שישנה גאווה, כי הוא לא יכול להיות ליד עבודה זרה.

לכן, חלילה לנו מלהיות בעלי גאווה שאינם יודעים לקבל ביקורת. אם מישהו אמר לך דבר אמת, קבל את האמת ממי שאמרה,  ואין זה משנה כלל מי האומר. גם אם ילד קט אמר לך משהו, אם הדברים הם דברי אמת, קבל אותם. כי מי שירוויח מזה בשורה התחתונה יהיה רק אתה.

מה אנחנו יודעים לעשות

איפה אפשר לראות דברים שעשינו

מה חושבים עלינו אלו שכבר עבדו איתנו

חדשות, עדכונים והכרזות

מי אנחנו בעצם

 איך אפשר להגיע אלינו

דילוג לתוכן